Levensmiddelenconcern Unilever profiteert van de terugkeer naar kantoor. Doordat mensen hun huis weer verlaten, verkoopt het bedrijf ineens veel meer deodorant.

In het derde kwartaal van dit jaar verkocht Unilever 15 procent meer deodorant dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat resulteerde in een omzetstijging van 8 procent voor de tak van persoonlijke verzorging van het bedrijf achter merken als Axe, Dove en Rexona.

“Veel mensen gebruikten niet zo vaak deodorant toen ze opgesloten zaten en thuiswerkten. Dat begint zich enigszins te herstellen”, zegt Graeme Pitkethly tegen The Guardian. Hij is de financieel directeur van het inmiddels Britse Unilever.

Met name in Europa en Latijns-Amerika vlogen de deodorants over de toonbank, zo meldt het bedrijf in zijn cijfers over het derde kwartaal.

Vorig jaar steeg de vraag naar deodorant van Unilever ook flink. Destijds profiteerde het bedrijf van het einde van coronalockdowns, waardoor mensen ook weer de straat opgingen.

Dat de vraag naar deodorant opnieuw is toegenomen, zou kunnen betekenen dat op kantoor werken weer de normaalste zaak van de wereld is voor veel werknemers.

In totaal boekte Unilever in het derde kwartaal per saldo een onderliggende omzetgroei van 5,2 procent op jaarbasis. Dat is geheel te danken aan inflatie: gemiddeld bedroeg de onderliggende prijsstijging 5,8 procent, terwijl de onderliggende verkoopvolumes met 0,6 procent daalden.

LEES OOK: Thuiswerken blijft populair in Nederland: aantal thuiswerkuren per week ruim 2 keer zo hoog als vóór corona